شرایط قبل از آزمایش

شرایط قبل از آزمایش

خوشبختانه امروزه می­توان با گرفتن مقدار کمی خون از نوزاد از وجود اختلال متابولیک مهم مطلع شد و پیش از اینکه این اختلالات موجب صدمه به نوزاد شود، آن­ها را بطور کامل درمان نمود. مهم­ترین این اختلالات بیماریهای تیروئید است. توجه داشته باشید که ظاهر سالم نوزاد خصوصا در روزهای اول تولد این اختلالات را رد نمی­کند. در حال حاضر انجام تست­های تیروئید، فاویسم و بیماری فنیل کتونوری در کشور الزامی است.
امروزه با انجام آزمایش­هایی از جمله آزمایش­های چهارگانه (کوادراپل) که بر روی نمونه خون مادر انجام می­شود و یا آزمایش ترکیبی که شامل آزمایش خون از مادر و نیز انجام نوعی سونوگرافی خاص از جنین است، می­توان به تشخیص زودرس سندرم داون (که در گذشته به آن منگولیسم می­گفتند و مهمترین علامت آن ناتوانی شدید ذهنی است) و ناهنجاری­ها و نقایص لوله­های عصبی (مغز و نخاع) رسید. ایده­آل ترین زمان برای انجام آزمایش چهارگانه بین هفته­های 16 تا 18 حاملگی و بهترین زمان انجام تست ترکیبی هفته یازدهم بارداری (بین هفته­های 10 تا 13) است.
پرولاکتین که از بخشی از مغز (هیپوفیز) ترشح می­شود هورمونی است که در طی دوره حاملگی و شیردهی 10 تا 20 برابر افزایش می­یابد. انجام این آزمایش در اختلالات هورمونی از جمله به هم خوردن نظم عادت ماهیانه در خانم­ها و نیز بیماران مشکوک به تومور هیپوفیز کمک کننده است. بیماران باید نکات زیر را پیش از انجام این آزمایش رعایت کنند: باید حداقل 2 ساعت و حداکثر 3 ساعت بعد از بیدار شدن از خواب نمونه خون بدهند. نمونه­هایی که زودتر از این زمان تهیه شوند افزایش ناشی از خواب را نشان خواهند داد. در شب قبل از آزمایش،…
انجام این آزمایش از اواسط دهه چهارم زندگی در آقایان توصیه می­شود (بطور منظم و حداقل سالی یکبار). در صورتی که اخیرا معاینه پروستات شده­اید آزمایش را حداقل یک هفته به تعویق بیندازید. حداقل باید 48 ساعت از آخرین انزال (مقاربت یا دفع منی به هر نحو) گذشته باشد. در صورتی که اخیرا از پروستات سونوگرافی کرده ­اید جواب آن را به مسئول آزمایشگاه نشان دهید.
صفحه1 از4
a6c25404b279ee5069887eac43c34f6f.jpg